Розробки уроків



Розробка уроку географії 7 клас
Тема: «Захист проектів «Ми досліджуємо Північну Америку».
Мета і завдання:
·         Повторити, систематизувати, узагальнити знання учнів, набуті під час вивчення теми «Північна Америка.
·         Розвивати  інтерес у учнів до вивчення географії та  творче мислення.
·         Формування стійких мотивів до самостійних занять з географії.
Захист проектів «Ми досліджуємо Північну Америку». Засобами вірша, пісні, танцю, інсценування розповісти про Північну Америку, про найцікавіші її місця, особливості окремих територій.
2.      Психологічне налаштування на роботу
– Епіграфом сьогодні стануть слова Сенеки: «Коли людина не знає, до якої мети прямує, для неї жоден вітер не буде попутним»
Я бажаю вам попутного вітру, успіху та гарного настрою!  Не бійтеся помилятися, продемонструйте свої знання, уміння, пам’ять, увагу.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
– Ще на початку вивчення теми «Північна Америка» ми розпочали спільний проект під назвою «Ми відкриваємо новий світ – Північну Америку», над яким працювали 7 уроків та використали вільний час для самоосвіти.
– Знання, отриманні при створенні цього проекту, в майбутньому допомагатимуть розуміти перебіг подій в світі й свідомо користуватись різноманітною інформацією, в яку занурена сучасна людина.
(на дошці проект)
Географічний проект: «Ми відкриваємо новий світ – Північну Америку»
І - Підготовчий етап
Постановка мети, завдання
1
Ми, учні 7 класу, ставимо перед собою такі завдання:
·         Ознайомитися та поглибити знання про материк Північної Америки, про країни – США, Канаду, Мексику;
·         Розширити свій кругозір засобами масової інформації;
·         Навчитися робити висновки, висловлювати власну думку, гуртуватися в пошуках правильного рішення.

ІІ- Збір та обробка інформації
Засоби інформації
1
2
3

Підручник
Наочний матеріал
Комп’ютерна підтримка Інтернет)
ІІІ – Реалізація проекту
Заходи
1
2
3
4
5
6
Урок
Перегляд документальних фільмів
Розучування поезії про Північну Америку
Створення електронної презентації
Емодзі
Самоосвіта учнів

ІV - Презентація проекту
Результат роботи
1
Відкритий урок – мандрівка Північною Америкою

– Наш геокруїз ми здійснемо українськім авіалайнером. Різниця в часі між Україною і країнами Північної Америки становить 10-13 годин. Зараз в Америці   всі ще сплять. Отож, рушаймо. (демонструється відео презентація)
Ми відкриваємо новий світ -  Північну Америку. А що вам уже відомо про відкриття цього материка?
(Виступи учнів супроводжуються презентацією)
1.Якось раз Колумб поплив
У моря далекі,
Й випадково так відкрив
Америку й ацтеків.
Це є рідна батьківщина
Гордих індіанців.
Ще Америка – це мама
Справжніх диких танців.
2.Там, де холод, проживають
Дивні ескімоси:
Вузькі очі вони мають
Й довгі чорні коси.
До населення ще входять
Раби- африканці.
А тепер вони – частина
Міських агломерацій.

3.Згодом наші європейці
Зуміли тут прижитись
Від союзу в індіанців
Метиси родились.

4.Ой, чимало пережила
Америка Північна
Та тепер вона могутня
Непереможна й вічна!
– Наш літак пролітає над новим світом – так раніше називали Північну Америку. Перша наша зупинка – аеропорт  Беніто Хуарес,  який знаходиться у найбільшому місті світу. Але літак сяде лише за умови вашої готовності до зустрічі з материком.
 «Хто такий? Що таке?» (слайд)
·         Єллоустон (національний парк, річка)
·         Койот (тварина)
·         Маккензі (річка)
·         Орісаба (вулкан)
·         Маїс (рослина)
·         Гурон (озеро)
·         Торнадо (смерч, ураган)
·         Ніагара (річка)
·         Секвоя (дерево)
·         Аппалачі (гори)
 Робота в групах «Що зайве і чому?»     
 Як ви знаєте географічну номенклатуру материка?
·         - Мексиканська, Гудзонова, Гвінейська, Каліфорнійська
·         - Мак-Кінлі, Костюшко, Елберт, Мітчелл
·         - Тихий, Атлантичний, Північний Льодовитий, Індійський
·         - Маккензі, Міссісіпі, Амазонка, Колорадо

·         - Гольфстрім, Лабрадорська, Перуанська, Аляскинська
·         - Мис Мерчісон, мис Паріньяс, мис Мар`ято  
·         - Ейрик Рудий, Вітус Беринг, Фернан Магелан
·         - Анди, Кордильєри, Аппалачі

·         - Центральні рівнини, Великі рівнини, Гвіанське плоскогір’я
·         - Амазонка, Міссісіпі, Макензі, Колорадо
·         - Верхнє, Онтаріо, Маракайбо, Вінніпег
·         - США, Мексика, Аргентина, Канада

Вас гостинно вітає чарівна Мексика!
(Виступ групи учнів)
 Назва країни, в якій ми опинились походить від назви бога війни у ацтеків – Мехітлі.
Теночтитлан – ацтеків столиця
Краса незвичайна й у сні не присниться
Бані великі, будинки і храми
Колись у воді прямо стояли
Сучасна ж столиця країни – це Мехіко
«Країна агави» – кактуса – Мексика.
(учні захищають власні проекти. Орієнтовна тематика проектів:
1.      «Музична Мексика»
2.      «Очевидне та неймовірне»
3.      «Національна кухня Мексики»
4.      «Такий важливий кактус!»
5.      «Маршрут природними унікумами» тощо.
-Дякуємо за чудове представлення своїх проектів.
– Не будемо сумувати  за казковою Мексикою, а виконаємо наступне завдання, адже його успішне розв’язання дозволить нам посадку у Вашингтонському аеропорту  імені Даллеса.
Завдання
Конкурс іноземців     - Визначте назви островів і півостровів в перекладі з різних іноземних мов.
- У перекладі з португальської означає «землероб» або країна робітників. (Лабрадор)
- «Ми вас не розуміємо», - так відповіли жителі індіанці на питання європейців: «Як називається ця земля?» (Юкатан)
- Відкритий норманами і вікінгами в X ст., з датської  - «зелена країна» (Гренландія)
- З іспанської перекладається як розпечений або «гарячий горн» (Каліфорнія)
- З іспанської перекладається як  країна квітів, «квітучий» (Флорида)
- На українській мові це звучить як «знову відкрита земля», а на англійській? (Ньюфаундленд).
-З алеутської мови «китове місто» (Аляска)
-Індіанці, що жили на її берегах, називали її «велика вода», а письменник Майн Рід «батько вод» (Місісіпі)
- Назва цього об’єкта з мови індіанців – ірокезів або «грім-вода» (Ніагарський водоспад).
Ви напевно звернули увагу, скільки сучасних географічних назв походять від мови давніх корінних жителів. Адже,  «Людські мови - це каталоги рослин, тварин, комах, історій з життя, явищ природи, хвороб, соціальних парадигм, пісень, жартів, афоризмів, стратегій війни та миру, практик торгівлі та ведення перемовин…» Едуард Демерзель «Зникнення мов і чому це важливо».
-
Коли зникає мова – разом з нею зникає вся інформація, що зберігається в ній і завдяки їй. Один з найсумніших прикладів в історії людства – це зникнення мов корінного населення Американських континентів. За деякими оцінками, лише за півтора сторіччя після відкриття Америки Колумбом населення нового світу скоротилося майже на 80% - з 50 мільйонів (1492) до 8 мільйонів (1650). Відповідно, разом з людьми вмерли і мови, і всі знання, накопичені в них. Відповідно до оцінок ЮНЕСКО, всі корінні мови Північної Америки знаходяться під загрозою зникнення, причому більшість з них вже вмерли.
 - Я пропоную деякі прислів’я та приказки індіанців Північної Америки, яким вдалося дожити до наших дні
в і вони мають сенс.
-Тільки коли останнє дерево висохне, останню рибу буде виловлено, і останню ріку буде отруєно, - ви зрозумієте, що не можете їсти гроші.
- Коли ти народився, ти плакав, а світ радів. Живи своє життя так, щоб коли прийшов твій час помирати, ти радів, а світ плакав.
- Стережись людини, яка не розмовляє, і собаки, яка не гавкає.
- Ми не спадкуємо світ від наших пращурів, ми беремо його в борг у наших нащадків.
- Слухай, або твій язик зробить тебе глухим.
– Наш літак здійснив вдалу посадку, і перед нами велична і неповторна країна – Сполучені Штати Америки.
Одна з найбільших карстових печер,
Велике є «сузір’я» там озер.
Там пам’яток природи є чимало,
Найбільше місто – це Нью-Йорк – «Нас ошукали».
Рівня розвитку ще годі й пошукати
Це Америки Сполучені Штати.
Більшість людей в містах проживає,
Там річка Міссісіпі протікає.
(учні захищають власні проекти. Орієнтовна тематика проектів:
1.      «Джаз»
2.      «Очевидне та неймовірне»
3.      «Національна кухня Америки»
4.      «Традиції та культура»
5.      «Голлівуд – столиця кіноматографії»
6.      «Лялька Барбі»
7.      «Маршрут природними унікумами» тощо.
-Дякуємо за змістовне різнобічне представлення країни.
– Останньою нашою зупинкою буде країна, назва якої з мови місцевих індіанців – «селище». Але поки ми в дорозі – підготуймося до зустрічі з країною.

«Чорна скринька»
- Стародавні майя знали кілька сортів цієї рослини. А коли європейці побачили його, то сказали: «На полях росли які-то дивні рослини висотою більше метра, плоди з чистого золота, а листя зі срібла». (Кукурудза)

- Ця рослина, яку привезли з Північної Америки, довго залишалася декоративною. Все змінилося в 1859 р, коли кріпак Данила Бокарев з села Олексіївка Воронезької губернії вперше зробив продукт з насіння цієї рослини. (Соняшник)

- «Індіанці  вважали його  основним  продовольчим продуктом. Вони  його називали  Папас, що нагадує трюфелі, які після варення стають такими ж м'якими зсередини, як зварені каштани; у нього немає ні шкарлупи, ні кісточки, а тільки те, що є і в трюфелів, бо він утворюється під землею, як і вони. Створює цей плід трава, така самісінька, як польовий мак» (Картопля)

І, хоч ця рослина родом з Південної Америки, та і індіанцям Північної Америки була до вподоби, як і нам з вами.
 Нас гостинно вітає Оттава.
Країну – «Канада», що значить «село»
Комусь та назвати не дивно було?
Оттава – столиця в честь племені давнього
З умовами життя практично ідеальними.
Від США Ніагарський водоспад віддаляє
По суходолу лиш з США кордон пролягає.
Красива, багата, незвична така –
Країна «Кленового Листка».
(учні захищають власні проекти. Орієнтовна тематика проектів:
1.      «Хокей»
2.      «Неймовірна Канада»
3.      «Національна кухня Канади»
4.      «Кленовий сироп – кращий ніж мед»
5.      «Маршрут природними унікумами» тощо.
– Молодці. Якою б цікавою не була наша подорож, але час повертатися додому. Нашою подякою гостинній Америці будуть створені та присвячені їй ваші проекти, а в дарунок – емодзі. Це графічна  мова, де замість слів використовуються поєднання малюнків, з'явилася в Японії і поширилася  по всьому світу.
Створення емодзі
Канада – кленовий листок, хокей, королева, ліс, сніг.
США – літак(авто), комп’ютер, кіностудія, гамбургер, джинси.
Мексика – вулкан, кукурудза, перець, сомбреро, кактус.
ІV. Підведення підсумків
– Діти, сьогодні ми завершили цікаву роботу над географічним проектом, здійснивши неповторну, захоплюючу подорож країнами Північної Америки. Сподіваюсь і бажаю вам у вашому житті здійснити справжню подорож Північною Америкою, і набуті вами знання нехай стануть у пригоді.
Північна Америка – просто клас
Ви  дізналися  про неї сьогодні від нас.
Там і ріки, гори і моря…
Хоч не рідна, але гарна ця земля!
«Мікрофон»
–Поділіться своїми враженнями.
Учням пропонується самим оцінити свою роботу на уроці:
1. На уроці я працював                                 активно / пасивно
2. Своєю роботою на уроці я                       задоволений / незадоволений
3. Урок для мене видався                            коротким / довгим
4. За урок я                                                    не втомився / втомився
5. Мій настрій                                               став кращим / став гіршим
6. Матеріал на уроці мені                            був зрозумілий / не зрозумілий
                                                                       корисний / даремний
                                                                       цікавий / нудний
7.Чи цікаво було працювати над проектами?
Дякую всім за роботу, а попереду нас чекають нові і не менш цікаві проекти і подорожі.
Домашнє завдання
1.      Вивчити карту «Об’єкти Північної Америки»

2.      Повторити матеріал теми.
Географія 7 клас
Тема: Географічне положення, історія відкриття, рельєф Австралії.
Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особливості природи Австралії; продовжити формування навичок учнів  складати характеристику географічного положення материка за планом, відшукувати закономірності розташування форм рельєфу та корисних копалин; удосконалити  практичні вміння учнів працювати з картами атласу й іншими джерелами географічної інформації; виховувати інтерес до вивчення навчальної дисципліни.
 Обладнання:фізична карта Австралії, атласи, контурні карти,  ілюстративний матеріал, опорні блок-схеми.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи: бесіда, уявна подорож, робота в парах, робота в групах.
ХІД УРОКУ


І. Організаційний момент
       Один поет сказав:
                                    Вважай, ти втратив день,
                                    В який не посміхнувся.
 А  що б не був він  втраченим, подивіться один на одного і посміхніться,  подумки побажайте успіхів.
                                 Успіх  - це
                                                  У – уміння   навчатись і    працювати
                                                  С – співробітництво   в парах, в групах
                                                  П – подолання     труднощів
                                                  І    ініціативність
                                                 Х -  хороший настрій
 Всі ці складові  необхідні для нашого   уроку.  Я  вам бажаю  гарного настрою, посмішок і успіху.
II. Мотивація навчальної і діяльності
Учитель. На Землі існує багато цікавих куточків. Навряд чи зможете відвідати їх усі протягом життя. Щастя, ви можете здійснити уявні подорожі на різні материки на уроках географії.    
             Лежить забута долею і часом
             Велика латка на блакитнім тлі.
             Згори надщерблена,  надгризена з долини,
             На колір сухаря,  пожовклого з нудьги.
    Зоя Когут (поетеса з української діаспори Австралії)
Ви здогадалися, що подорожувати будемо материком, найменшим за площею Австралією.
  Немає такої дитини, яка б не мріяла побувати на цьому континенті.
 Кажуть, що цей «материк чудернацький»:
-           Зараз у нас зима, а там літо.
-           Дерева взимку скидають не листя, а кору.
-           В Австралії можна побачити евкаліпт – дерево висотою 100 м і товщиною до 10 м. Кажуть, що його листя не дає тіні, завжди розміщене ребром до сонця, а деревина не горить і не гниє.
-           В Австралії живуть давні тварини, які не збереглися на жодному материку - качкодзьоб і єхидна. Вони відкладають яйця, а дітей годують молоком
-            На материку живуть сумчасті тварини – коала і кенгуру. Коали дуже повільні, люблять спати або їсти, не злізають з дерева, поки не зїдять усе листя, а кенгуру там стільки, заважають транспорту.
200 років тому мандрівникові потрібен був рік, щоб дістатися материка. Сьогодні 35 годин — і ви в Сіднеї (з двома пересадками в Делі й Сінгапурі).
Ну, в час сучасних технологій ми це можемо зробити протягом одного уроку.
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку
ІV. Актуалізація опорних знань
Учитель. На авіалайнер потрібен квиток, який ви обміняти на свої знання. (Робота в групах)
Тести для контролю
1. Догадався  першим,  що Колумб відкрив новий материк, а не західні береги Індії:
       А   Амеріго Веспуччі       Б   Фернан Магеллан 
      В  Бартоломео Діаш       Г Френсіс Дрейк
  
2. Південна Америка розташована у:
А   західній півкулі               Б східній півкулі                   В  обох півкулях
3. З якою епохою пов’язане основне горотворення Анд?
А   альпійською           Б   каледонською
В   мезозойською                  Г   байкальською
4. Річка Амазонка серед інших річок світу займає перше місце за:
А   площею басейну і водністю     Б  падінням і похилом русла
В   довжиною і швидкістю течії
5. Найбільше високогірне озеро Південної Америки та світу має назву:
А   Тітікака              Б   Маракайбо                  В  Поопо
6. Крайньою північною точкою материка є мис:
А   Гальїнас        Б  Паріньяс         В   Кабу-Бранку Г  Фроуерд
7. Південну Америку перетинають:
А   південний тропік і екватор                Б   екватор і два тропіки
В   південні тропік і полярне коло Г   північний тропік і екватор
8. Південна Америка відділяється від Антарктиди протокою:
А  Дрейка  Б    Магеллановою     В Мозамбіцькою
9. Найвища вершина Південної Америки (6960 м ) називається:
А   Аконкагуа              Б   Чімборасо     
В   Котопахі                          Г   Чикас
10. В Андах зосереджені одні із найбільших у світі покладів:
А  мідних, свинцевих, олов’яних руд   Б   кам’яного і бурого вугілля
В   сірки, калійної солі                           Г   кухонної солі і фосфоритів
11. Найвищий водоспад світу, що знаходиться на річці системи Оріноко, називається:
А   Анхель          Б   Ігуасу            В   Тітікака         Г   Ніагара
12. Савану у межах Орінокської низовини називають:
А   льянос  Б   кампос           В  сельва    Г   пампою.

     Впоравшись із  завданнями, група отримує квиток «ЩАСЛИВИЙ КВИТОК».
    Щасливої подорожі!
Учитель. Отже, ви готові до подорожі.  Ви зараз знаходитесь на борту комфортабельного лайнера. Вам пощастило, з вами летить відомий австралійський історик. (прізвище учня.) Він вам розповість про історію відкриття материка.
Історія відкриття і дослідження Австралії.
Материк довгий час не був відомий європейцям, хоч про нього говорили давні греки. Світ дізнався про Австралію в епоху Великих географічних відкриттів.
На початку XVII ст. іспанський мореплавець Луїс Торрес довів, що це – острів. Він першим побачив північні береги нового материка.
У середині XVII ст. голландець Абель Тасман обійшов материк з півдня.
У другій половині XVIII ст. східне узбережжя досліджував Джеймс Кук. Він довів, що Нова Земля – це два острови, розділені протокою (яка називається протокою Кука). Дослідник наніс на карту східне узбережжя Австралії, довів, що Нова Гвінея не сполучається з Австралією.
«Я обійшов Південний океан у високих широтах і перетнув його таким чином, що не залишилося простору, де міг би знаходитися материк, крім як поблизу полюса, в місцях, недоступних для мореплавання» – написав Кук в своєму звіті про експедицію.
(Показ слайдів).
Тільки на початку XIX ст. англієць Метью Фліндерс уперше проплив навколо материка і запропонував назвати його Австралією (з латинської «південний»).
Англія оголосила материк своєю колонією.
Спочатку засилали туди злочинців, і на південному сході материка виникло місто Сідней як колонія каторжників.
У зв’язку із відкриттям багатих родовищ корисних копалин, наявністю хороших пасовищ для худоби, сюди спрямовувались багато «шукачів щастя».
      Вчитель Погляньте! Узбережжя… А будівлі які високі, аж до хмар. А он якась схожа на велетенський порізаний апельсин, який поклали прямо на Землю.
Так це ж Сідней, це ж Австралія!

V Вивчення нового матеріалу
-           Учитель. Так, ви вже на материку Австралія і свою подорож ми розпочнемо з зупинки № 1 «Австралійський клуб знайомств». І розпочнемо знайомство з географічного положення. діти, як ви гадаєте, чому вивчення будь – якої території починається з вивчення ГП?
 Гостинні австралійці запрошують вас у казку.
У далекому південному царстві «Австралія» жив цар, який мав чотирьох синів, що не дуже дружили з географією. А як вони виросли, то вирішив батько їх оженити. Наказав зробити самостріли та вистрілити. Куди потрапить стріла, то там і буде наречена. Через декілька днів на світанку піднялись сини на високі стіни палацу, що стояв неподалік від озера Ейр.
Вистрелив перший син на північ і пішов щастя шукати. Ішов пустелями і нарешті потрапив у савану, де зміг відпочити під пляшковим деревом. А тут з’явився чарівник і каже «Бачу, що ти втомився і сил не маєш. Я дам тобі еліксир здоров’я , якщо ти поясниш, як розташований материк відносно екватора та тропіків».
Задумався хлопець. Може допоможемо йому. (Учні І групи підказали).
Визначити:
а) в якій півкулі (Північній чи Південній ) розташований
б) між якими паралелями міститься (де проходять лінії тропіків);
    в яких кліматичних поясах розташована.
 І царевич незабаром був у палаці нареченої з координатами 11 пд.ш., 142 сх.д. (м. Йорк – крайня північна точка Австралії)  (елемент практичної роботи).
Другий син стрілу на південь пустив. Пішов щастя шукати. Йшов скребами важко прохідними, дійшов до річки Муррей, а з неї виходить водяний цар і говорить: «Я допоможу тобі через річку переправитись, якщо ти охарактеризуєш положення материка відносно нульового меридіана». Заружився царевич. Діти, як нам йому допомогти? (ІІ група).
Завдання: Встановити , в якій півкулі (Західній чи Східній) розташований материк.
І царевич опинився в палаці нареченої з координатами 39 пд.ш., 147 сх. д. (м. Південно-Східний – крайня південна точка материка). (наносять на к.к.).
Третій син стрілу на захід пустив. Але шлях через пустелю був занадто важкий. Не зміг подолати його царевич, втомився і заснув. І сниться йому сон дивний… красуня молода говорить: «Знаю, що ти втомився, знаю важко тобі, але, якщо охарактеризуєш положення відносно інших материків, то відразу опинишся у своєї нареченої». Навіть уві сні не зміг відповісти царевич. Допоможіть царевичу ІІІ група.
а) З’ясувати, до яких материків наближений, від яких віддалений;
б) Встановити, які океани і моря омивають береги
 І царевич опинився на  мисі з координатами 26 пд.ш., 113 сх. д. (це м. Стіп-Пойт – крайня західна точка Австралії). (позначають на к.к.)
Найменший син стрілу на схід пустив. Йшов травами густими, горами високими і вже побачив палац нареченої, що височив на точці з координатами 29 пд. ш., 153 сх. д. А тут, де не візьмись її брат, який промовив: «Не пущу я тебе до сестри, якщо ти не назвеш особливості берегової  лінії Австралії». Засумував царевич. Допоможіть учні 4 групи.
Визначити:
а) Сильно чи слабо розчленована берегова лінія;
б) Які затоки вдаються в суходіл;
в) Які великі півострови виступають в океан;
г) Які великі острови чи архіпелаги розташовані поблизу узбережжя материка.
 До речі, як називається мис? (м. Байрон – крайня східна точка материка). 
Ось і казці кінець, а кожен, хто допомагав – молодець!
А зараз, діти, давайте визначимо протяжність Австралії  з Пн. на Пд. по 142 меридіану (І та ІІ групи) та з Зх. на Сх. по26 паралелі (ІІІ та 4 групи).
1  26 паралелі = 100 км
153- 113 = 40           40* 100 = 4000 км. (із зх.. на сх.)
1 меридіана = 111 км.
39-11= 29                 29*111 км = 3219 км. (з пн. на пд.).
7,5 см х 500 км = 3750 км– з півночі на південь;
8 см х 500 км = 4000 км– із заходу на схід.

Через те, що Австралія розташована південніше від екватора, частина з її просторових орієнтирів є незвичайними для жителів Північної півкулі. Австралійці не бачать сузір’я Великої Ведмедиці, їхнім символом є полярне сузір’я Південний Хрест. Опівдні  в Австралії Сонце розташоване на півночі, а не на півдні, як у нас.
 Фізкультхвилинка
Ми географи — дослідники малі,
Любим крокувати по Землі.
На захід, на схід поглядаєм,
На північ і південь аж присідаєм.
Багато цікавого ми зустріли
І чимало підкорити
У затоках плавати  хотілось,
Та вже дуже притомились,
Тому за парти ми сідаємо
І знову в подорож рушаємо.
3. Завдання. Проаналізувати особливості геологічної, тектонічної будови материка. Давайте відвідаємо  геологічний музей материка.
Робота з тектонічною картою
-           Яка платформа знаходиться в основі Австралії?
-           Які частина материка найдавніші? (Щит на заході)
-           Особливості тектонічної будови в центрі материка.
-           Що ви скажете про області складчастості?
-           Які за походженням острови Нова Гвінея і Тасманія?

Учитель. У геологічному минулому Австралія, як і Африка, Південна Америка та Антарктида, була частиною материка Гондвани, від якого вона відокремилася в кінці мезозою. В основі Австралії, за винятком її східної частини, лежить давня Авс­тралійська платформа, що є частиною Індо-Австралійської літосферної плити. Кристалічний фундамент платформи вкритий потужною товщею осадових порід, лише місцями на півночі, заході й у центрі материка корінні породи виходять на поверхню, утворюючи щити. На сході до давньої платформи приєдналася область герцинської складчастості. В Австралії немає активних сейсмічних зон і діючих вулканів, у зв'язку з чим її називають найспокійнішим у геологічно­му відношенні материком.
За сотні мільйонів років невтомні трудівники — вода і вітер — «попрацювали» над поверхнею платформи, перетворивши її на рівний, досить одноманітний простір. Винятком є невеликі височини — залишки давніх гір, подібні до «кругляка» Айєрс-Рок, яка лежить у самому серці Австралії. Це гора заввишки 350 м і 8 км по колу нагадує величезний кругляк. Під час сходу сонця гора здається коричневою, удень яскраво-жовтогарячою, під час заходу горить червоним кольором, а вночі — чорна. Тисячі туристів з'їжджаються сюди, щоб помилуватися незвичайною грою кольорів і розглянути в печерах давні наскельні малюнки. Середня висота ма­терика ледь сягає 300 м. Тектонічні рухи — підняття, опускання, прогини, розломи,— які тривали протягом усієї геологічної історії материка, сформували три основні форми його рельєфу: Західно-Австралійське плоскогір'я, Центральну низовину і Великий Вододільний хребет.
На заході простягається велике Західно-Австралійське плоскогір'я, на поверхню якого майже всюди виходять давні кристалічні породи. На сході й південному сході плоскогір'я переходить у Центральну низовину, укриту потужною товщею осадових порід: глина­ми, пісками. Висота її не перевищує 100 м, а в районі озёра Ейр вона опускається нижче від рівня океану (-10—12 м).
Уздовж усієї східної окраїни материка на 2330 км простягаються невисокі, сильно зруйновані Східно-Австралійські гори, які в Австралії називають Великий Вододільний хребет. Середня висота гір — 800—1000 м. Розломи і річкові долини розбили гори на окремі масиви. На деяких із них збереглися невеликі конуси давно згаслих вулканів. На крайньому південному сході гори досягають найбільшої висоти і називаються Австралійськими Альпами. Вони утворені давніми кристалічними породами. Середня висота гір досягає майже 2000 м. Серед них — і найвища точка Австралії — гора Косцюшко (2228 м).
Продовженням Великого Вододільного хребта є острів Тасманія. Він був відділений від материка великим скидом, у результаті чого утворилася тектонічна западина — Басова протока, яка з'єднує Тихий океан з Індійським.
Великий Бар'єрний риф, який простягнувся вздовж східної окраїни Австралії,— найбільше та найбільш унікальне коралове утворення у світі. Ширина рифу — від 2 км на півночі до 150 км на півдні. Від берега материка риф відділений водним простором — завширшки 50—100 км. Утворення рифу також пов'язане з геологічною історією материка. Поступове опускання його окраїни створило сприятливі умови (невелика глибина й тепла вода) для розвитку коралів. З уламків відмерлих коралів під дією хвиль утворилися брили вапняку, які перетворилися на численні острови й рифи.

4. Корисні копалини
Розміщення корисних копалин зумовлено також тектонічною будовою території. З магматичними породами Австралійської платформи пов’язані рудні корисні копалини, які зустрічаються також і на сході материка. (робота з картою)
      Кристалічні породи фундаменту платформи містять поклади залізних, мідних, свинцево-цинкових, уранових руд, олова, платини, золота.
В осадовому чохлі австралійської платформи зосереджені нерудні корисні копалини. (робота з картою) (родовища фосфоритів, кухонної солі, кам'яного та бурого вугілля, нафти, природного газу). У 1978 р. поблизу міста Кімберлі в штаті Західна Австралія були знайдені алмази. В Австралії зосереджено 85% світового видобутку опалів — напівкоштовних каменів, які використовуються для виготовлення ювелірних виробів.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Щоб закріпити  наші знання про Австралію, я запрошую вас на Австралійський аукціон.
Ваше завдання: закінчити твердження, що Австралія є най…, най…, най…

Австралія – це материк:
-           Найменший.
-           Найвіддаленіший від  Європи.
-           Найнижчий – більшу частину займають низовини.
-           Найспокійніший – не знає землетрусів і вулканів.
Гра «Добери пари»:
1.      Північ.                   А) м. Південно-Східний
2.      Південь.                 Б) м. Байрон
3.      Захід.                     В) м. Йорк
4.      Схід.                      Г) м. Стіп-Пойт

1.                «Плутанина»
Визначити зайве:
а) відкривачі й дослідники Австралії: Вілен Янсон, Джеймс Кук, Фернан Магеллан.
б) Австралія – найпосушлівиший, найменший, найжаркіший континент;
в) в основі материка лежить Австралійська платформа, землетруси характерні лише для сходу континенту;
г) з півночі на південь, на заході континенту простягнувся Великий Вододільний хребет;
д) Австралія – материк бідний на корисні копалини.

V. ПІДСУМОК УРОКУ.
Прийом   «Сенкан»
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф.
Підготувати повідомлення (Цікаві факти про органічний світ Австралії)



Урок біології у 6 класі
Тема: Голонасінні
Мета:
 - ознайомити учнів із загальною характеристикою голонасінних рослин, сформувати знання про основні ознаки будови та розмноження голонасінних, їхню різноманітність;
- розвивати вміння працювати з підручником, додатковою літературою; удосконалювати індивідуальну самостійну роботу учнів;
- виховувати дбайливе ставлення до рідної природи та формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.
Обладнання: фізична карта, де червоними прапорцями позначені хвойні ліси, таблиці, малюнки, фотографії, що ілюструють різноманітність голонасінних і їх значення в природі та житті людини, гербарій, конверт в якому таблетки з вітаміном С та активованим вугіллям.
Епіграф: «Знання збираються по краплині, як вода в долині»
Хід уроку
1.      Організаційний момент, створення психологічного настрою
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Учитель. Доброго дня, діти. Готуючись до сьогоднішнього уроку я згадала давнє українське прислів’я, яке записане на дошці і буде епіграфом до нашого уроку. Бажаю вам зібрати всі «краплинки» сьогоднішньої теми і поповнити вашу ріку знань з біології.
Сьогодні на уроці я хочу, щоб ви:
Не просто слухали, а чули,
не просто дивилися, а бачили,
 не просто відповідали, а міркували,
Дружно і плідно працювали!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Вірю – не вірю» (Робота в групах)
Випишіть букви, що стоять біля правильних відповідей і ви отримаєте правильне твердження.
Т Більшість вищих спорових рослин живуть у воді.
Р Вегетативне тіло вищих спорових рослин – багатоклітинне.
О Мохи, хвощі, плауни й папороті розмножуються спорами.
С Вегетативне тіло зозулиного льону поділене на стебло й листки.
Л У папоротеподібних з’являються корені.
И Листки папоротеподібних наростають верхівкою.
К У спорових рослин з’являється квітка.
Н Фотосинтез відбувається в листках.
Ж Зозулин льон розмножується насінням.
З Хвощ польовий має великі листки.
И Плауни можуть розмножуватися вегетативно.
С Гаметофіт папороті представлений зеленою пластинкою.
У Щитник чоловічий є  представником папоротеподібних.
Ф Сфагнум є представником папоротеподібних.
Х У життєвому циклі папороті чергуються два покоління: статеве й нестатеве.
Л У життєвому циклі мохоподібних є тільки статеве покоління.
О На нестатевому поколінні  утворюються спори.
Д Сфагнум – мох, який у клітинах накопичує воду.
О Вимерлі мохоподібні рослини утворили торф.
Л Давні папоротеподібні рослини утворили кам’яне вугілля.
У В Україні трапляються Представники вищих спорових рослин.
Рослини суходолу.
Діти, як вигадаєте, а які ще рослини, крім названих відділів, є мешканцями суходолу?
III.      Мотивація навчальної діяльності.
1 Постановка проблемного питання.
Учитель. Вічнозелені рослини – так ще називають Відділ Голонасінні. Краса та велич ялини, її стрункий таємничий силует здавна привертали увагу людини. У голонасінних цікаві біологічні особливості й цикл розвитку, знання яких дозволяє по-справжньому оцінити їх місце і значення в еволюції рослин.
Як, на вашу думку, змінилася будова голонасінних порівняно зі споровими?
( великі дерева, добрий корінь, товстий стовбур, вічнозелена хвоя).
2 «Асоціативний кущ» Які асоціації виникають у вас коли ви чуєте поняття «голонасінні»?
Відповіді учнів: насіння, голе насіння, шишки, хвоя, дерево, голки тощо.
3 Оголошення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми вивчимо рослини, що є «чемпіонами» по своєму зросту. Серед цієї групи рослин є гіганти та довгожителі. Вони мають велике значення для людини, без них немислиме життя тварин. Ми помандруємо по планеті і вияснимо, де ростуть ці рослини.
План
1. Загальна характеристика голонасінних.
2. Різноманітність голонасінних рослин.  
3. Життєвий цикл голонасінних на прикладі сосни звичайної.
4. Значення голонасінних у природі та в житті людини.
Кожна людина народжується мрійником… Отож вирушаймо в подорож.
1.      Загальна характеристика голонасінних.
Голонасінні – вічнозелені рослини, у яких листки живуть тривалий час. Сучасні голонасінні живуть по всій земній кулі. Зверніть увагу на фізичну карту. (Поширення голонасінних, де червоними прапорцями виділені представники класу).
Голонасінні поширені на всіх континентах.
Голонасінні ростуть у різних широтах, входять до складу мішаних і хвойних лісів. Майже 95 % лісів земної кулі складаються лише із хвойних рослин або є мішаними. Великі хвойні ліси помірних широт називаються тайгою. Десятки видів хвойних зростають також і в Південній півкулі. У горах ці рослини утворюють високогірні хвойні ліси.
 Відомо близько 800 сучасних видів голонасінних. Розмножуються насінням, яке розвивається в шишках. Насіння має різну форму, розміри, поширення. Воно лежить відкрито, голо  на кожній лусочці шишки по 2 штучки. Звідси, мабуть, і з’явилася назва голонасінні.
До голонасінних належать в основному дерева, рідше можуть бути кущі і здерев’янілі ліани. Мають добре розвинені вегетативні органи. Кора і деревина хвойних має багато смоляних канальців із живицею.
Листки пристосовані до нестачі вологи. Вони видозмінені в лусочки – хвою, яка має малу площу поверхні, вкрита воском і тому мало випаровує вологи. Для запилення не потрібна вода, його здійснює вітер.
Їх корінь може проникати  глибоко в ґрунт і закріплювати рослину.
Проте, листки голонасінних, як і самі рослини, відрізняються за морфологічними ознаками та анатомічною будовою. Тому, сучасні голонасінні поділяються на чотири класи: саговники, гінкгові, гнетові і хвойні. (Складання опорної схеми)
2.      Різноманітність голонасінних
(Демонстрація відео(І) про різноманітність рослин)
Найбільше значення серед голонасінних мають хвойні.
(Демонстрація відео(ІІ) про різноманітність рослин)
3.      Життєвий цикл голонасінних на прикладі сосни звичайної
Органи розмноження у сосни звичайної вперше формуються на 15–40-му році життя (залежно від місця зростання). До цього часу на деревах формуються шишки двох видів: дрібні чоловічі, до 2,5 см завдовжки, і великі жіночі (у деяких видів до 45 см завдовжки).
Червонуваті жіночі шишки утворюються на верхівках цьогорічних пагонів наприкінці весни. На осі такої шишки розміщено два види лусок: зовнішні (покривні) і внутрішні (насінні). На зовнішньому боці насінної луски розміщені два насінні зачатки з пилковходами на верхівках.
Світло-жовті чоловічі шишки утворюються при основі молодих видовжених пагонів, вони зібрані групами. Чоловічі шишки мають лише один тип лусок. З їхнього нижнього боку розміщено два пиляки, в яких формуються пилкові зерна. Пилкове зерно вкрите двома оболонками. У двох місцях ці оболонки мають між собою заповнені повітрям порожнини — повітряні мішки. Вони полегшують пилок, тому він може переноситися вітром на великі відстані.
Сосна, як і всі голонасінні рослини, запилюється вітром. Пізньої весни або на початку літа насінні луски жіночих шишок дещо відхиляються. Велика кількість пилку (полегшеного завдяки наявності двох повітряних мішків), принесеного вітром, потрапляє між насінні луски і затримується, прилипаючи до густої рідини, що виділяється через пилковхід. Рідина змочує пилкові зерна і всмоктує їх усередину насінного зачатка приблизно впродовж 10 хв.
Після запилення насіннєві луски зближуються і залишаються щільно притиснутими до достигання насіння. У сосни від запилення до запліднення минає 12–14 місяців. Запліднення (не подвійне) починається з проростання пилкової трубки, яка повільно просувається до яйцеклітини. Злиття жіночих і чоловічих ядер також відбувається повільно.
Отже, у голонасінних рослин чоловічі клітини досягають жіночих завдяки наявності пилкової трубки і не потребують для цього процесу води, що є важливим пристосуванням до життя на суші.
Після утворення зиготи розпочинаються розвиток зародка й формування насінини. Із заплідненої яйцеклітини розвивається зародок насінини, який складається з корінця, стебельця, кількох сім’ядоль (5–12) і бруньки, з покривів насіннєвого зачатка формуються покриви насінини.)
Дозріває насіння наприкінці другого літа після запилення або на початку осені. У міру дозрівання жіноча шишка дуже розростається, з червоної вона стає зеленою, а потім — бурою. У дозрілої бурої шишки взимку або напровесні луски відхиляються, насіння висипається. Насінина сосни має прозорі крильця, за допомогою яких переноситься вітром. Висипання насіння відбувається через 1,5 року після запилення.
Насіння сосни проростає на будь-якому ґрунті: піщаному, кам’янистому, болотному, навіть на голих скелях. Молоді паростки можуть витримувати заморозки, нестачу вологи, але гинуть у тіні. Сосонки швидко ростуть, збільшуючись за рік на 30–40 см.
Вправа «Коло ідей»
— Як визначити вік сосни, не пошкоджуючи її? (Починаючи з другого року життя, дерево щороку утворює кільце гілок. За їх числом можна підрахувати, скільки років сосні.)
Фізкультхвилинка

Виросли дерева в полі.
Добре їм рости на волі!
(Потягування - руки в сторони)
Кожне  дерево старається, 
До неба  та до сонця тягнеться.
(Потягування — руки вгору.)
Ось  подув веселий вітер,
Колихнулись тут- же гілки,
іти махають руками.)
Навіть товсті стовбури          
Нахилились до землі.
(Нахили вперед.)
Вправо-вліво, взад-вперед —
Так дерева вітер гне.
(Нахили вправо-вліво, вперед-назад.)
Він їх вертить, він їх крутить.
Коли ж відпочинок буде?
(Обертання тулубом).

Прийом «Творча лабораторія»
Лабораторне дослідження
Тема. Будова хвої і шишок хвойних.

4. Роль голонасінних у природі
 Випереджальне завдання
Як ви гадаєте, яку роль відіграють голонасінні у природі?

Значення голонасінних у житті людини
.      Медицина.
.      Парфумерія.
.      Музичні інструменти.
.      Меблева промисловість.
.      Хімічна промисловість.
.      Будівельний матеріал.
.      Джерело тепла.
Розв’язування біологічної задачі.
У результаті аналізу повітря виявлено, що 1 кубічний метр повітря хвойного лісу містить 500 хвороботворних бактерій, тоді як міського 40000. У скільки разів повітря міста брудніше від повітря хвойного лісу?
Учитель.«Заслухавши всі виступи і пропозиції учасників сьогоднішньої подорожі щодо значення голонасінних в природі та житті людини, прийнято рішення:
1. Оберігати ліси.
2. Зміцнювати схили гір новими насадженнями.
3. Не забруднювати ліси сміттям. Слідкувати щоб в лісах не створювалися стихійні сміттєзвалища.
4. Проводити серед населення роз’яснювальну роботу про збереження зелених насаджень.
V.  Узагальнення та систематизація знань
(Робота в парах) Гра «Пошта»
Розмістіть запропонованих вчителем представників класів голонасінних у відповідні конверти з надписами: клас Гнетові, клас Гінкгові, клас Саговники, клас Хвойні.
Слова: сосна, гінкго дволопатеве, яловець, ефедра, кедр, саговник пониклий, туя, кипарис, вельвічія, тис, модрина, ялина, ялиця.
Гра «Ланцюжок» відновити цикл розвитку сосни (з використанням рельєфних таблиць)
Конкурс “Твори Незнайка” 
До нас у школу надійшли два листи від жителів квіткового міста. Ви всі, напевно, пам’ятаєте одного з жителів цього міста — Незнайка, якого придумав письменник Ніколай Носов. Незнайко вирішив усерйоз зайнятися ботанікою, але, як завжди, все наплутав. Ваше завдання — знайти у віршах Незнайка біологічні помилки. Якщо сказане твердження правильне, топлескайте у долоні, а якщо ні, то махайте руками над головою.
-          Усі хвойні рослини мають широке листя.
-          Насіння голонасінних рослин не захищене.
-          Хвойні рослини мають квітку.
-          Хвойні рослини не бояться холоду.
-          У нашій місцевості росте модрина.
Гра «Чорна скринька».
Учні об’єднуються в чотири групи. Вони повинні відгадати рослину, яка знаходиться в чорній скриньці, за підказками вчителя (у чорній скриньці можуть знаходитися шишки, гілки). Якщо команда впізнала рослину після першої підказки — вона отримує 3 бали, після другої — 2 бали, а після третьої — 1 бал.
Наприклад:
1.Завдання: шишка якої рослини знаходиться в скриньці?
Перша підказка: з її деревини робили скрипки Страдіварі, Аматі, Гварнері.
Друга підказка: хвоїнки розташовані поодинці, але густо, шишки великі.
Третя підказка: улюблене дерево малят.
Відповідь: ялини європейської.
2.Завдання: шишка якої рослини знаходиться у скриньці?
Перша підказка: це священне дерево в Індії та Лівані.
Друга підказка: в Україні росте на Південному березі Криму.
Третя підказка: нерідко йому приписують насіння, що насправді належить сосні сибірській.
Відповідь: шишка кедра.
По закінченні гри вчитель визначає групу, яка набрала найбільшу кількість балів.
VI. Підбиття підсумків уроку.
Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюють висновки.
VII.     Домашнє завдання
Підручник параграф 42
Складіть казку про подорож соснової насінинки.



Комментариев нет:

Отправить комментарий