Робота з обдарованими дітьми

  
                                               ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ

 З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

  З НАРОДЖЕННЯМ КОЖНОЇ ЛЮДИНИ

В СВІТ ВНОСИТЬСЯ ЩОСЬ НОВЕ, ЧОГО ЩЕ НЕ БУЛО ЩОСЬ ПЕРВОЗДАННЕ І НЕПОВТОРНЕ. ОБОВЯЗОК КОЖНОГО ЗНАТИ І НЕ ЗАБУВАТИ, ЩО ВІН У СВІТІ ЄДИНИЙ У СВОЇЙ ЯКОСТІ, ЩО ЩЕ НІКОЛИ НЕ ЗЯВИТЬСЯ ХТОСЬ ТАКИЙ, ЯК ВІН АДЖЕ АБИ БУВ ТАКИЙ ЖЕ, ЯК ВІН ТО НЕ БУЛО Б НЕОБХІДНОСТІ В НЬОМУ САМОМУ.

 

МАРТІН БУБЕР 

  


 Обдарованістьдитини….Що це таке? Можливо - це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полумям. Здібні талановиті люди в будь – якому суспільстві є його «локомотивом». Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому часто кожен педагог запитує себе, як знайти та визначити  обдарованість? Визначення обдарованості надзвичайно важливе – від цього залежить кого і на підставі яких критеріїв ми відбираємо чи за якими програмами і як навчаємо. Від розуміння суті обдарованості прямо залежить на які особливості учнів педагог звертатиме увагу.

Завдання школи – підтримувати учня і розвивати його здібності, підготувати грунт, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинне розпочинатися в початковій школі на основі спостереження ,вивчення психологічних особливостей мовлення, памяті, логічного мислення.

 

Якими є обдаровані діти?

1.     Мають вищі інтелектуальні здібності в порівнянні з іншими, потяг до навчання, творчі можливості.

2.     Мають активну пізнавальну потребу, що домінує.

3.     Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.

 

Категорії обдарованих дітей

1.     Діти з незвичайно загальним розумовим рівнем розумового розвитку( такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному й молодшому шкільному віці).

2.     Діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості у певній галузі науки (підлітковий вік).

3.     Учні які через якісь причини не досягають успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну активність, неабиякі розумові резерви(старший шкільний вік).

У навчальній діяльності робота грунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.

 

Мета роботи з обдарованими дітьми – виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.

 

Завдання роботи з обдарованими дітьми:

 

Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.

Розвиток творчого, критичного, абстрактного –логічного мислення, здатностей розвязувати проблеми.

Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.

 

Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння формування позитивної «Я –концепції».

 

Принципи за якими будується робота з обдарованими дітьми.

 

1.Орієнтація на змагання актуалізація лідерських можливостей учнів.

2.Орієнтація на потреби дитини.

3.Розширення кола інтересів.

4.Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.

5.Ускладнення змісту навчальної діяльності.

 

Яким повинен бути вчитель у роботі з обдарованими дітьми?

1.     Талановитим здатним до творчої експериментальної діяльності.

2.     Професійно - грамотним.

3.     Інтелігентним, моральним.

4.     Володіти сучасними педагогічними технологіями.

5.     Мати позитивну «Я -  концепцію».

6.     Цілеспрямованим, наполегливим, вимогливим.

Що повинен уміти учитель у роботі з обдарованими учнями?

1.     Збагачувати навчальні програми тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.

2.     Працювати диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.

3.     Стимулювати пізнавальні здібності учнів.

4.     Аналізувати навчально – виховну діяльність свою та групи.

5.     Добирати та готувати матеріал для колективних та творчих груп.

 

Напрямки роботи учителя з обдарованими учнями

 

1.     На уроках індивідуальна диференційована робота.

2.     Гурткова робота з предмета.

3.     Позакласні заходи в межах предметних тижнів.

4.     Виховні заходи

5.     Участь в олімпіадах.

6.     Участь у захисті науково – дослідних робіт.

7.     Участь у конкурсах різного рівня.

 

Етапи роботи з обдарованими учнями

 

1.     ПІДГОТОВЧИЙ

-         Виявлення обдарованих учнів

-         Складання діагностичних карт

-         Розроблення нормативних документів, навчальних програм роботи з обдарованими учнями.

2.     ОСНОВНИЙ (ПРАКТИЧНИЙ).

-         Упровадження інтерактивних методів навчання( проблемно – дослідницьких, проектних, модульних),що розвивають у учнів творче й дослідницьке мислення).

-         Активна участь у інтелектуальних і творчих конкурсах.

3.     УЗАГАЛЬНЕННЯ

-         Аналіз досягнутих результатів

-         Співвідношення результатів реалізації програми з поставленою метою й завданнями.

-         Визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.

 

Форми роботи учителя предметника з обдарованими учнями

1.     Розвязання нестандартних завдань на уроках та у позаурочний час.

2.     Індивідуальна і диференційована робота.

3.     Ділові ігри, інтерактивні методи навчання.

4.     Участь у конкурсах різних рівнів.

5.     Участь у предметних олімпіадах.

6.     Участь у захисті науково – дослідних робіт МАН.

 

Анкета щодо визначення здібностей учнів

(за методикою американських вчених Хаана та Кафа)

Мета: виявлення спеціальних здібностей.

Вік: діти різного віку

Анкета призначена для вчителя. Вона складається з VIII блоків кожен з яких визначає певні здібності:

І.  Інтелектуальні здібності.

ІІ. Художні здібності.

          ІІІ. Музичний талант.

          IV. Здібності до занять науковою працею.

          V.  Літературна обдарованість.

          VI.  Артистичний талант.

          VII. Технічні здібності.

          VIII. Здібності до спорту.

Нижче перелічені вісім галузей, в яких людина може проявити свої таланти, і наведені їх характеристики. Дайте оцінку в балах (за п'ятибальною системою) кожній із зазначених характеристик. Якщо якась характеристика при­таманна вашій дитині в найвищому ступені, ставте 5 балів, якщо вона вища за середню - 4 і так далі. Оцінка 2 бали - найнижча.

Складіть бали за всіма характеристиками усередині ко­жної з восьми «галузей» таланта. Загальну кількість на­браних балів усередині однієї галузі (наприклад, «інтелектуальна здібність») поділіть на кількість питань (в цій галузі їх 12) і отримане число запишіть у зошит.

Середні результати за всіма галузями порівняйте поміж собою. Виділіть три-чотири найвищі показники. І, орієнту­ючись на них, намагайтеся створювати умови для розвитку помічених здібностей дитини.

 

І. Інтелектуальні здібності

1.  Ваша дитина набуває нових знань дуже швидко і все легко схоплює.

2. Має почуття «здорового глузду» і використовує знан­ня в практичних, повсякденних ситуаціях.

3.  Вміє розмірковувати, ясно мислить, не плутається в думках. Добре встановлює зв'язок між однією подією й іншою, між причиною і наслідком, розуміє недоказане, здогадується про те, що часто не висловлюється доросли­ми, але мається на увазі. Схоплює причини вчинків інших людей, мотиви їх поведінки.

4.  Швидко, без спеціального заучування, запам'ятовує прочитане або прослухане, не витрачає багато часу на по­вторення того, що треба запам'ятати.

5. Багато знає про такі події і проблеми, про які її одно­літки не знають і не здогадуються.

6. Багатий словниковий запас, використовує нові слова, легко виражає свою думку.

7.  Любить читати книги, які звичайно читають діти, старші від неї на рік-два.

8.  Розв'язує складні задачі, що потребують розумового зусилля.

9.  Задає дорослим дуже багато питань. Має різнобічні інтереси.

10.  Випереджає своїх однолітків у навчанні на рік-два. Часто сумує на уроках, тому що навчальний матеріал вже добре відомий з книг, журналів, розповідей дорослих.

11. Оригінальне мислить і пропонує несподівані відповіді, рішення.

12.  Ваша дитина спостережлива, сприйнятлива, швид­ко реагує на все нове й несподіване.

 

II. Художні здібності

1.  Малюнки і картини відрізняються різноманітністю сюжетів.

2.  Серйозно ставиться до творів мистецтва. Стає вдум­ливою і дуже серйозною, коли бачить гарну картину, не­звичну скульптуру, красиво і художньо виконану річ, слу­хає музику.

3. Оригінальна у виборі сюжету (в малюнку, творі, опису якоїсь події), створює оригінальні композиції (з квітів, малюнків, каміння, марок, листівок і т.ін.).

4.  Завжди готова використати якийсь новий матеріал для виготовлення іграшки, картини, малюнка, композиції, у створенні дитячих будиночків на ігровій площадці, в роботі ножицями, клеєм.

5. Коли має вільний час, із задоволенням малює, ліпить, створює композиції, які мають художнє призначення (при­краси для дому, одягу і т. ін.).

6.  Використовує малюнок або ліплення для того, щоб виразити свої почуття і настрій.

7.  Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми. Може дати свою власну оцінку і намагається відтворити те, що їй сподобалось в своєму власному ма­люнку або створеній іграшці, скульптурі.

8.  Любить працювати з клеєм, пластиліном, глиною для того, щоб зображувати події або речі в трьох вимірах і в просторі.

 

ІІІ. Музичний талант

1.  Відгукується дуже швидко й легко на ритм і мелодії.

2.  Гарно співає.

3.  У гру на інструменті, в пісню або танець вкладає багато енергії та почуттів.

4.  Любить музичні записи. Прагне піти на концерт чи туди, де можна слухати музику.

5.  Любить співати разом з іншими так, щоб виходило злагоджено і гарно.

6.  У співі або музиці виражає свої почуття, стан.

7.  Створює оригінальні, свої власні мелодії.

8.  Добре грає на якомусь інструменті.

 

IV. Здібності до занять науковою працею

1.  Висловлює думку ясно і точно (усно чи письмово).

2.  Читає книжки, статті, науково-популярні видання з випередженням своїх однолітків на рік-два.

3.  Має вищу за середню здібність у розумінні абстрак­тних понять, у встановленні узагальнень.

4.  Гарна «моторна» координація, особливо між зоро­вим сприйняттям і рукою (добре фіксує те, що бачить, і чітко записує те, що чує).

5. Після уроків любить читати науково-популярну літе­ратуру. Це їй завдає більше задоволення, ніж читання художньої літератури.

6. Не засмучується, якщо її проект чи задум не підтри­маний вчителем або батьками або якщо її «експеримент» не вдався.

7.  Намагається з'ясувати причини і сенс подій.

8.  Приділяє багато часу створенню власних «проектів» (конструюванню радіоприймача, побудові телескопа, летального апарата, збиранню колекції і т.ін.).

9.  Любить обговорювати наукові події, винаходи, час­то замислюється над цим.

 

V. Літературне обдарування

1. Може легко «побудувати» оповідання, починаючи від зав'язки сюжету і закінчуючи розв'язанням якогось кон­флікту,

2. Вигадує щось нове і незвичайне, коли розповідає про вже знайоме і відоме всім.

3.  Дотримується тільки необхідних деталей в оповідан­нях про події, відкидає все несуттєве, залишає головне, найбільш характерне.

4.  Вміє дотримуватися вибраного сюжету, не втрачає головну думку, коли про щось розповідає.

5.  Добирає в своїх оповіданнях такі слова, які добре передають емоційний стан героїв, їх переживання і по­чуття.

6. Вміє ввести в оповідання важливі для розуміння подій деталі,   про які йде мова (що зазвичай не вміють робити її однолітки), і в той же час не пропускає основної сюжет­ної лінії.

7.  Залюбки пише оповідання або вірші.

8.  Зображує в оповіданнях своїх героїв яскраво, передає їх почуття і настрої, характер.

 

VI. Артистичний талант

1. Легко входить в роль іншого персонажу, людини тощо.

2.  Цікавиться акторською грою.

3. Змінює тональність і передачу голосу, коли удає іншу . людину.

4.  Розуміє і зображує конфліктну ситуацію, коли має •* можливість розіграти якусь драматичну сценку.

5.  Передає почуття за допомогою міміки, жестів, рухів.

6. Намагається викликати емоційні реакції в інших лю­дях, коли про щось із захопленням розповідає.

7.З неймовірною легкістю драматизує, передає почут­тя й емоційні переживання.

8. Пластична і відкрита до всього нового, «не зацик­люється» на старому. Не любить вже випробувані варіан­ти, завжди перевіряє ідею, що виникла, і тільки після «ек­спериментальної» перевірки може від неї відмовитися.

 

VII. Технічні здібності

1.  Добре виконує усякі завдання з ручної праці.

2.  Цікавиться   механізмами і машинами.

3.  У світ її захоплень входить конструювання машин, приладів, моделей потягів, радіоприймачів.

4.  Може легко відремонтувати зіпсовані прилади, вико­ристати старі деталі для створення нових поробок, іграшок.

5.  Розуміє причини «примх» механізмів, любить загадкові поломки.

6.  Любить малювати кріплення механізмів.

7.  Читає журнали і статті про створення нових при­ладів і машин.                                                         VIII Спортивні здібності

1.  Енергійна. Складає враження дитини, яка потре­бує більшого об'єму фізичних рухів, щоб відчувати себе щасливою.

2. Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.

3.  Постійно виграє в якій-небудь спортивній грі.

4.  Бігає швидше за всіх у класі.

5.  Рухається легко і граціозно, краще за інших, коор­динована в рухах.

6. Любить ходити в походи, грати на відкритих спортив­них майданчиках.

7.  Віддає перевагу у вільний час рухливим іграм (гра в хокей, баскетбол, футбол і т.д.).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       


План роботи з обдарованими

та інтелектуально-здібними учнями

 

№ з/п

Місяць

Зміст роботи

1

Вересень

1. Мікродослідження в класах (тестування) «Обдарована дитина».
2. Поновити банк даних на обдарованих, здібних та творчих учнів.
3. Підготовка до шкільної олімпіади.

4. Розробка плану щодо  написання пошукових робіт (згідно термінів проведення  конкурсів).

2

Жовтень

1. Підготовка інформації до уроків .
2. Взяти участь у шкільній олімпіаді .
3.
Аналіз стартового моніторингу якості знань учнів з географії та біології.

4. Підготовка до районного етапу олімпіади.

3

Листопад

1. Взяти участь у міському етапі олімпіади
2. Індивідуальні консультації.
3. Підготовка до конкурсу «МАН-Юніор ерудит», «Геліантус».

4

Грудень

1. Індивідуальні консультації для обдарованих учнів.
2. Відстеження результатів діяльності учнів.

5

Січень

1. Підготовка інформації до уроків.
2. Індивідуально-групові консультації.

3. Доповнення папки матеріалами та завданнями по роботі з обдарованими дітьми.

6

Лютий

1. Підготовка інформації до уроків.
2. Індивідуальні консультації для обдарованих учнів.

7

Березень

1. Індивідуально-групові консультації для обдарованих учнів.
2. Консультації для батьків обдарованих дітей.

8

Квітень

1. Робота обдарованих учнів з дидактичними матеріалами.
2. Індивідуальні консультації
.

3. Організувати проведення предметного тижня географії та біології.

9

Травень

1. Індивідуальні консультації.
2. Підбиття підсумків роботи.

                                                                      План

підготовки учнів до олімпіад

 

№ з/п

Зміст роботи

Термін виконання

1

Залучати учнів, що мають нахил до вивчення географії, біології, природознавства до участі в І етапі всеукраїнських учнівських олімпіад.

Жовтень

2

Добір додаткової літератури для кожного з учнів.

Протягом року

3

Зметою активізації географічних та біологіяних знань серед учнів:

-         Розв’язувати завдання підвищеної складності.

-         Виконувати олімпіадні завдання минулих років.

-         Проводити олімпіадні консультації кожного учасника олімпіад.

-         Розробити індивідуальні рекомендації, які дають змогу мобілізувати творчі сили дітей під час виконання олімпіад них завдань.

-         Виконувати авторські завдання підвищеної складності.

Протягом року

4

Після завершення І та ІІ етапів олімпіад провести:

-         Аналіз допущених помилок і недоліків.

-         Демонструвати кращі відповіді і виконані практичні  завдання.

-         Результати олімпіад висвітлювати в шкільних стіннівках.

Жовтень, грудень

 

 

 

 

 

 

  

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий